مقاله   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چهارشنبه 16 آبان 1397 / 08:47|کد خبر : 2599|گروه : اجتماعی

نقش زنان در صدر اسلام تا کنون

نقش زنان در صدر اسلام تا کنون

شاید اولین خدمت پیام وحی، آزادی و استقلال به هویت انسانی، زنان بود که بعد از بعثت پیامبر آغاز و تا کنون نیز ادامه دارد.

به گزارش بیجار بام ایران، زنان در طول تاريخ قبل از اسلام و ظهور پیام آور خاتم شأن و جایگاه پر ماجرا و دردآلودى داشتند، در این دوران تاریک زن به عنوان يك شخصيت غير مستقل در كليه حقوق اقتصادى، سياسى و اجتماعى شناخته مى ‏شد.

 زنان موجوداتی بشدت  وابسته، غير مستقل بودند واساسا حقوقی انسانی برایشان موضوعیتی نداشت رفتار با آنها شباهت زيادى به بشرهاى نيمه وحشى داشت زيرا به وضع رسوا و ننگينى از زن بهره‏ بردارى مى‏ كردند زنان سالیانی طولانی آن چنان بى اراده و بى اختيار بودند كه گاهى جهت ارتزاق صاحب خود در معرض كرايه قرار مى‏ گرفت، محروميت از تمدن، و ابتلاى به فقر آنها را گرفتار خشونت عجيبى كرده بود كه جنايت معروف" وأد" (زنده به گور كردن) را در مورد آنها مرتكب مى‏ شدند.

آري قبل از اسلام در تاريخ عرب شاهد آنيم که زنان حتي از ابتدايي‌ترين حقوق انساني محروم بودند و حتي گاهي حق حيات براي آنها قائل نمي‌شدند و پس از تولد، آنان را زنده به گور مي‌کردند.چنانکه قرآن به این وضعیت روحی و روانی اعراب و مردمان آن زمان اینگونه یاد می کند«وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ

هرگاه به يکي از آنها بشارت دختری می دادن صورتشان از فرط خشم سياه مي‌شد. تصور این حقیقت واقعاً وحشت‌آور است که انسان پاره‌ي تن خود را زنده زنده به خاک سپارد و به این کار خود هم افتخار و مباهات کند.

  تحقير زنان، تنها در ميان عرب جاهلي نبود بلکه در ميان اقوام ديگر و حتي شايد متمدن‌ترين مردم آن زمان نيز، زن شخصيتي ناچيز داشت و غالباً با او به  صورت يک کالا رفتار مي‌شد.

 با ظهور اسلام و تعليمات ويژه آن زندگي زن وارد مرحله‌ي نويني گرديد که با دوران گذشته فاصله زيادي داشت. اسلام ظهور کرد و با اين خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگيد. پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این فضای فکری اجتماعی و جو روانی جاهلیت در جمع یاران و صحابی دست دخترش را مي‌بوسيد و می فرمود:

«چه فرزند خوبي است دختر! هم پر محبت است، هم کمک کار، هم مونس است و پاک و پاک کننده.»

شاید اولین خدمت  پیام وحی، آزادی واستقلال به هویت انسانی، زنان بود. و زنان نیز  اولین بارقه های استقلال خواهی را با طرح سوالات علمی از محضر رسول‌الله نمایان نمودن و به گونه ای در تبین و روشن شدن احکام مربوط به حقوق زنان و مردان نقش داشتن. بعنوان نمونه سوال بسیار جدی و عالمانه ام سلمه از محضر پیامبر بود. که از ایشان پرسیدن چرا در آیات قران کریم آیاتی در خصوص مردان آمده‌ ولی نسبت به زنان آیاتی وجود ندارد. همین پرسش شان نزول این پاسخ قرآن شد:

«به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه‏ دار و زنان روزه‏ دار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است‏.

 زن و مرد در پيشگاه او از نظر قرب و منزلت يکسانند. مهم اين است که از نظر اعتقادي و اخلاقي واجد فضيلت باشند. شبیه چنین پرسش های علمی در آیات و سور دیگر هم یافت می شود همچون سوره مجادله... در صدر اسلام زنان دریافتند که آنان بخش عمده ای از نظام طیبه اسلامی هستند و باید برای ایجاد این حیات طیبه در کنار مردان در نقش های متعددی به فعالیت و تلاش بپردازند.

«هرکس از مرد و زن ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهد به او حيات پاکيزه مي‌بخشيم و پاداش آنها را بهتر از انچه می پندارند می دهیم

بر اساس این آیه، ملاک دستیابی به حیات طیبه اموری مانند تفاوت در جنسیت یا نژاد و رتبه اجتماعی نیست، بلکه تنها ملاک راستین، ايمان و عمل صالح است.

درصدر اسلام عصری درخشان برای زنان برای پرورش وفعلیت بخشیدن استعدادها  و توان زنان بود. به همین دلیل زنان به ایفای نقش های اساسی برای توسعه نظام اسلامی پرداختند که به اعتقاد بنده یکی از نقش های مهم زنان اطاعت محض از دستورات و احکام وحی و پیامبر و پایبندی خالصانه به اعتقادات و گسترش ونشر اسلام بود. قرآن کریم نقش های منحصر بفردی را برای زنان بر می ­شمرد

نقش و اهمیت زنان در تکثیر نسل انسانها، قرآن با ذکر نکته لطیف وتشبیه زنان به کشتزار مي‌خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انساني نشان دهد که زن وسيله‌ي خاموش کردن شهوت و هوسراني مردان نيست بلکه وسيله‌اي است براي حفظ حيات نوع بشر، اين سخن در برابر آنها که نسبت به جنس زن همچون يک بازيچه يا وسيله هوسراني مي‌نگرند هشداري محسوب مي‌شود.

وجود چنين جايگاهي برای زن، مسئوليت و وظيفه‌ي او را در مرتبه‌ي انساني بسيار سنگين کرده تا آنجا که اگر وظيفه انساني را با وجود چنين جايگاهي ترک مي‌گويد، پايه و اساس فساد اخلاقي خواهد شد و اگر مسئوليت الهي حق را در اين جايگاه عظيم تن دهد سعادت فردي و اجتماعي را تضمين کرده است به جهت وجود چنين جايگاه ممتازي، دامان زن، مدرسه‌ي انسان­سازي و او خود مربي اين مدرسه انساني است.

خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایة آرامش زندگی معرفی میکند:«مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا»

«و از نشانه‏ هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد.»

خداوند متعال در اين آيات، آفرینش زنان را که مایة آرامش­بخشی به زندگی است را از نشانه­ های خود معرفی می­کند. به راستي وجود همسران با اين ويژگي­ها، براي انسانها که مايه‌ي آرامش زندگي است يکي از مواهب بزرگ الهي محسوب مي‌شود و اگر کسي تفکر و تعلق کند متوجه مي‌شود که اين دو جنس مکمل يکديگرند و مايه‌ي شکوفايي و نشاط و پرورش يکديگر مي‌باشند و زن است که کانون خانواده را گرم و با نشاط نگه مي‌دارد و باعث رشد و کمال انسان مي‌شود.

آري خداوند متعال همسر بودن زن را آيه‌ي خويش خوانده و اثر وجودي او را سکون دانسته. و اين خود دلالت بر ويژگي ممتازي دارد که در زن وجود دارد.

از ویژگی­های ممتاز زنان که سیمایی انسانی و رحمانی به آنها بخشیده است، شأن و منزلت مادری است.. به تعبیری نقش مادری وتربیت نسل های آینده مطابق با دستورات خداوند، نقشی است که زنان پذیرفتند اگرچه وظایف دیگری در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بعهده گرفتند که هر کدام نیاز به شرح و تبیین مبسوطی دارند که نقش زنان صدر اسلام در گسترش اسلام به سراسر گیتی بوضوح نشان می دهد.

در دوران خفقان سیاسی رژیم پهلوی زنان ایران نیز در خفا به فعالیت های اجتناعی و سیاسی خود می پرداختند تا ظهور انقلاب اسلامی در تاریخ 22 بهمن که زنان همپای مردان نقش خاصی در شکل گیری ان داشتند.

فعالیت های زنان انقاب اسلامی در دوران دفاع مقدس به خوبی بارز بود و بعد از آن زنان دوش به دوش مردان با شرکت در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی ، عمرانی و ... فعالیت دارند.

یادداشت از فاطمه الهی دکترای فقه

انتهای پیام/



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   

ADS In Website

ADS In Website
 

صفحه ها   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آخرین اخبار   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پربازدیدترین اخبار یک ماه اخیر   ــــ